Want to pay and be paid without trouble worldwide every year, TAKE Payoneer !! !!


Amazon, the store of us all
Amazon Movers & Shakers Our biggest gainers in sales rank over the past 24 hours. Updated frequently.

Delivery in Netherlands, France, Germany, Italy, Spain, Poland, Sweden, Canada & United States
Sign up for Personal Shopper by Prime Try Before You Buy
Find the perfect fit with Prime Try Before You Buy
Bij ons GEEN advertenties
over banken,lenen, gokken, 06 of sms spelletjes, alcohol, drugs, roken of zogenaamde goede doelen !

Amazon USA UK-German-French-Canada-Japan Boeken Holland Italy World Dates World Travel
Deze site gebruikt enkel een cookie voor in en uitloggen als geregistreerde
Onze adverteerders en links gebruiken mogelijk WEL cookies Wilt U dat niet, verlaat dan deze site!

Auteur Topic: Vosmeers wapen gekletter  (Read 4104 times)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline admin

  • Administrator
  • Gold Member
  • *******
  • Berichten: 3.112
  • Geslacht: Man
    • De Gratis Krant van Nederland
Vosmeers wapen gekletter
« op: September 12, 2010, 13:55:51 pm »


Helaas bleek in het Open Monumentendag magazine heel het eiland Tholen niet voor te komen, wat in het bezoek scheelde (op internet was Tholen wel te vinden).

De avond tevoor had de heemkundekring de opening van de open monumentendag gedaan
in de NH kerk en tevens hun jaarboek gepresenteerd wat dit jaar ging over Oud-Vossemeer.

Dus dat werd opruimen voordat de presentatiemiddelen konden worden opgebouwd.


Trouwens in dat jaarboek stonden een paar storende fouten (naast de errrata).

- De oud-archivaris volhardt in het noemen van de Kalisbuurt terwijl die toch echt Kal E s buurt heet en vergeet Nieuwdorp in de Patrijzenweg te noemen.



KALESBUURT 1832



-Gebruikt vosmeer600 en oudvossemeer.com het verkeerde wapen?
heb op t forum voor de reunie van 18 september het volgende gezet:

In het jaarboek van de heemkundekring Stad en Lande werd gesteld dat mijn eigen website
en ook de stichting vosmeer600 het verkeerde wapen zouden gebruiken, het afgebeelde dier
zou een leeuw zijn en geen vos, zelfs de wereldwijd bekende site www.ngw.nl zou 't verkeerd hebben.

Hoe kan dat zo'n wereldwijd bekende site, www.ngw.nl, ik bedoel niet de mijne !:P
het fout heeft en niemand anders dan onze heemkundekring het gezien heeft?

Juist, omdat het ook niet klopt.
Als je op die site naar vos zoekt, vind je een vos en zoek je een leeuw, krijg je een leeuw.


Zie deze voorbeelden:
vos: Oud Vossemeer

Waterschap de aarlanden


Leeuw:
haarlemmmerlede

Harderwijk


Duidelijk verschil tussen de vossen en leeuwen lijkt me..
Ja in het dierenrijk, is de leeuw de koning, maar niet in Oud Vossemeer, daar hebben we de vos.

Het enige wat je zou kunnen opmerken dat het een zgn. klimmende vos is op het wapen terwijl hij op de oude
wapens eerder een lopende of geschoten vos lijkt van een wildtableau van jagers.


En wat ook meespeelt is dat de wapens op www.ngw.nl met een programma ipv met de hand
getekend zijn dus gestyleerd (vereenvoudigd).

Omschrijving op die site:
I : 31 juli 1817
"Van goud, beladen met een vos van keel, zwemmende op een zee van lazuur en zilver."

NB : de zee heeft 6 stukken


Nou dan maar 's het genealogisch register opzoeken naar familie de Vos (vanaf 1645):
nou die lijkt nogal op 't wapen wat wij gebruiken hoor !

Nog even een vlaggenproducent opgezocht
voor vlaggen van opgeheven gemeenten:
Oud en Nieuw Vossemeer
(ja die van Nieuw Vossemeer lijkt meer op een getekende vos, die van ons lijkt toch 100% op die van die ngw.nl)

Snap je nou waarom ik geen lid wil worden van heemkundekringen?
Eerst dat artikel van de Eendrachtbode van de kring van Nieuw Vossemeer dat wij pas in 2143
600 jaar oud vossemeer mochten vieren, en nu weer dit.

Heemkunde=Geen kunde?

Grappig detail: in Ambachtsherenhuis lag een landkaart die volgens de schrijver van bovenstaande ongedateerd was.
Nou weet ik dat een goed verstaander een half woord, een ziener een halve blik nodig heeft, dus binnen een paar seconden  had ik wel de datering gevonden: september 1631, plm. slag bij slaak.

En dan noem ik mezelf nog niet eens een (amateur) historicus  ;D

(Heb dit ook op site reunie vosmeer600 gezet.)


- en dan het vasthouden aan 1450 als stichtingsjaar,
De polders Oud Vossemeer en Kerkepolder hoefden niet ingepolderd te worden,
enkel bedijkt ! Daarom heette het in 1410 al Heerlijkheid Vossemeer!!
Ivm de bekende stijging van de zeespiegel vanaf 1300 (nee niet de klimaatverandering)

Zie de hoge ligging op Algemene Hoogtekaart Nederland

Het bewijs van het dekenaat 1436 propre Tolnis had ik met Open Monumentendagen liggen, dat er in 1436 een kapel was vlakbij Tholen (dus niet vlakbij st. annaland, de richting geven ze notabene aan)
En je zet eerst een dorp weg dan pas een kerk, die moet wel betaald worden.

Van Albert Delahaye, de oud-archivaris van de Ambachtsheerlijkheid, heb ik veel uitgaven verzameld.

Hij stond echter bekend (zie link boven) om zijn aparte denkbeelden en alle geschiedenissen die hij schreef paste hij daarop aan, zo ook zijn uitgave
"de duizend heren" voor de ambachtsheerlijkheid.
B.v. het hoofdstuk over de Striene deed hij zijn uiterste best die te laten verdwijnen,
alhoewel die duidelijk in de hoogtelijnen van het landschap te vinden is.
Alhoewel hij "de duziend heren ' schreef a.h.v. de uitgave van Ermerins van 1784, liet hij ook daar dingen weg of gaf er zijn eigen draai aan.
En dat is jammer.



Misschien nu logisch, dat ik never nooit lid wordt van een heemkundekring?

« Last Edit: September 18, 2010, 23:06:46 pm door admin »

 


SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal