Een mooie voor de ouderen onder ons:
DENK HIER MAAR EENS OVER NA!! 😂😂
Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissi?re mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.
"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.
Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!"
De caissi?re antwoordt:
"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"
Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.
Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.
De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.
Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!
Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.
Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten onszelf niet iedere keer in een 200 PK machine, als we 2 blokken verder moesten zijn.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!
Baby luiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.
We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.
Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.
Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
In die tijd hadden we - misschien - ??n tv of radio in huis en niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.
In die tijd gebruikten we geen motor maai apparaat op benzine als we het gazon maaiden.We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.
Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.
Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.
Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.
Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.
Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?
Ook ik ben zo'n "ego?stische" oudere mens, die (niet) zit te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.
Zo waar, in al die jaren is er zoveel veranderd 🥺😞
Ik ben geboren in 1974 😌 en ik kan zeggen dat ik opgegroeid ben in Bergen op Zoom.❣️.
Het leven was toen magisch, we leefden in een roekeloosheid. We hadden een mooi leven! Met al onze vrienden en vriendinnen, behandelden we iedereen als familie.
We gingen buiten spelen, we waren altijd blij 😀 en aten bijna alles wat ons moeder klaar maakte.
We deelden onze koeken en snoep met elkander.
Na school, deden we ons huiswerk en dan zo vlug mogelijk gaan spelen.
We speelden de hele tijd met knikkers, elastiek, rolschaatsen, bikkelen, jongens en meisjes plagen, verstoppertje spelen, we klommen in de bomen 🌳 ,krijten op straat😉
We maakten een berg met de herfstbladeren 🍂 om erin te springen zonder aan de microben te denken. We konden zonder zorgen in de buurt rond lopen . We aten vruchten van de bomen en de struiken zonder ze te wassen, fietsten op de stoep zonder helm of kniebeschermers maar met een stuk karton of kaarten vast in het wiel om een motorgeluid te maken 😆 .
Om met onze vrienden en vriendinnen af te spreken om te spelen, gingen we voor hun huis en schreeuwden hun voornamen hard of belden we aan de deur.
' s Avonds na ons te wassen 🛀 deden we onze pyjama en onze slippers aan en ten laatste 22 uur lagen we in bed 😴 en we waren moe ook van buiten te ravotten .We waren blij als het weerbericht van Pelleboer mooi weer voorspelde voor de dag nadien🌤️ want dat was alles wat belangrijk voor ons was, weten of we morgen buiten konden spelen. Geen sociale media, geen 📱 en we zouden niet weten wat we ermee te moeten doen omdat we vrienden, vriendinnen hadden.
We waren nergens bang voor en onze ouderen hoefden zich geen zorgen om ons te maken. Iedereen kende de kinderen van elkaar en kon zeggen: ′′ Wacht tot ik je ouders zie als je niet braaf bent!", niemand was boos omdat we op elkaar konden rekenen 🤝.
Men heeft ons geleerd dat voor anderen respect te hebben. Als kind mocht je geen pratende volwassene onderbreken!
Bij zonsondergang wisten we dat het tijd werd om naar huis te gaan 🏡.
We gingen graag naar school omdat we geleerd hadden om de leerkrachten te respecteren en het was een genoegen om elke dag onze klasgenoten te zien .
We deden onze mond dicht voor onze ouders en durfden niet tegen te spreken.
We zouden vaker moeten nadenken over al die gelukkige momenten 💭, omdat we verdwaald zijn in een samenleving waar geen respect meer is, autoriteit, medeleven of welwillendheid voor anderen 😔. Gezond verstand verliest ook, net als het begrip goed of kwaad.
Kopieer / plakken door het jaar van je geboorte in te schrijven en waar je opgegroeid bent en vergeet nooit waar je vandaan komt?..
https://www.vn.nl/aftreden-sigrid-kaag/" de vrouw streek neer op een stoel in een restaurant en zette haar zware tassen met boodschappen achter zich. Ze moest even zitten en bedacht , ik trakteer mijzelf op n kopje koffie met 'n appelpunt."mag ik uw Qr code even zien mevrouw? vroeg de ober . Pardon ,wat zegt u, excuus, mijn gehoor is niet meer zo goed jongeman , in alle 89 jaren is dat wat achteruit gegaan. " Heeft u een Qr code, dat staat op uw mobil " wat is dat ober, een mobil ? Een telefoon mevrouw" Nee die staat thuis op het dressoir jongeman, die ga ik niet meenemen . Heeft u dan een papieren code , die kunt u uitprinten" Nee , hoe moet dat dan" met uw PC en uw printer" oh die heb ik niet , ik heb wel een radio thuis, is dat ook goed? Maar ik ben verplicht uw Qr code te scannen anders moet u wegsturen" De vrouw wordt even stil en zegt "gaat u sluiten dan ? De ober kijkt even om zich heen en weet zich even geen raad. Hij vertelt haar dat mensen zonder deze code niet worden toegelaten op terrasjes ....de vrouw is even stil en zegt " is het dan weer oorlog? Dit was tijdens de oorlog ook zo, met bonnetjes , maar ik heb geen bonnetjes , waar kan ik die halen jongeman? De ober ging even weg , telde zijn zegeningen en kwam vrij snel terug met n kopje koffie en een appelpunt "Deze is van het huis mevrouw . Nog n fijne dag verder "
Credits Tivo Beunk
https://www.vn.nl/nieuw-leiderschap-pieter-omtzigt/https://www.bndestem.nl/breda/het-ontslag-van-mopper-mona-zegt-veel-over-de-rest~ae28d8b1/https://www.academia.edu/49998966/Disasters_pandemic_and_repetition_a_dialogue_with_Maurice_Blanchots_literature?email_work_card=titleSometimes in FB you'll see people asking what did you want to be out of the world? Some say covid, others hunger, pollution, disease,poverty.
I said politicians cause they make or disregard crisis mostly cause they just follow lead of multinationals and the rich and make world a dystopian one.
Whether its covid, hunger, war, refugees, poverty, pollution etc.they make it worse.
Best example is the socalled "climate crisis" which isn't one
https://unitedworld.earth/ban-airliners-from-jetstream-worlwide/Regarding covid my first post on it was January 25, 18.03 2020 seeing datestamp on my website while dutch scientists said don't worry and lockdown came March 16, that year.
Politicians let crisis happen or make it worse, and sad part, we also need politicians as our representatvives to solve problems, whether they happen sudden or made worse by them.
laat landen allemaal hun coronarekening aan china geven, china gebruikt dat als bio-wapen
https://www.ewmagazine.nl/buitenland/opinie/2021/09/met-miljardenleningen-als-machtsmiddel-muilkorft-xi-jinping-andere-landen-847551/https://www.kieskompas.nl/nl/resultaten/